پنجابی
قصہ کار تے شاعر " پیلو " ( سولہویں ۔ ستہارویں صدی ) دے قصہ " مرزا
صاحباں " وچ اے مشہور کلام اے؛
حجرے
شاہ مقیم دے ' اک جٹی عرض کرے
میں
بکرا دیواں پیر دا ' جے سر دا سائیں مرے
پنج
ست مرن گوانڈناں ' رہندی آں نوں تاپ چڑھے
ہٹی
سڑے کراڑ دی ' جتھے دیوا نت بلے
کتی
مرے فقیر دی ' جیڑی چوں چوں نت کرے
سنجیاں
ہو جان گلیاں ' وچ مرزا یار پہرے
ایس
کلام دا مطلب اے؛
حجرے
شاہ مقیم دے ' اک جٹی عرض کرے
میرے
جسم وچ میرا قلب سچے بادشاہ دا حجرہ اے۔ ایس حجرے وچ رین والے سچے بادشاہ اگے '
میری ناقص عقل فریاد کردی اے۔
میں
بکرا دیواں پیر دا ' جے سر دا سائیں مرے
میں
رب سچے دا مخلص بندہ بن کے نیک کم کرن لگ پوواں ' جے میرے سر تے سوار شیطان میرا
پچھا چھڈ دیوے۔
پنج
ست مرن گوانڈناں ' رہندی آں نوں تاپ چڑھے
بے
ایمانی ' غرور ' تکبر ' فساد ' فضول خرچی ' نمود و نمائش ' نا انصافی ' خیانت
' دھوکہ بازی ' ظلم زیادتی والی آں عادتاں جیہڑیاں میرے وجود نال ریندی آں نے
انہاں چوں میری آں پنج ست عادتاں ختم ہو جان تے باقی وی کمزور ہو
جان۔
ہٹی
سڑے کرار دی ' جتھے دیوا نت بلے
میرے
نفس وچ ہر ویلے دنیا داری دی آں خواہشاں چمکدی آں ریندی آں نے ' میرا نفس ' نفس
لوامہء توں نفس مطمنہء ہو جاوے تاکہ ایس وچ دنیا داری دی آں خواہشاں ختم ہوجان۔
کتی
مرے فقیر دی ' جیڑی چوں چوں نت کرے
میری
زبان دی آں غیبت کرن ' بہتان لان ' تہمت لان ' طعنے مارن ' ٹوکاں کرن ' مہنے دین ' جھوٹ بولن ' خوش آمد کرن والی
آں خرابیاں ختم ہو جان۔ جیہڑی آں میری زبان نوں ہر ویلے "چوں چوں" کرن
وچ لائی رکھدی آں نے۔ ایس کرکے میری زبان ماڑے نوں ویکھ کے اناں دی بے عزتی کردی
اے تے تگڑے نوں ویکھ کے اناں دی جی حضوری کردی اے۔
سنجیاں
ہو جان گلیاں ' وچ مرزا یار پھرے
میرے
قلب وچ نفس ولوں دنیا داری دی آں خواہشاں آنا بند ہوجان تے فے میرے قلب وچ صرف
میرے رب دا امر ای پھردا رووے۔
ایس
کلام نوں حافظ برخوردار ( ستہارویں صدی ) نے اپنی " مرزا صاحباں " وچ
ایس طراں لکھیا اے؛
حُجرے
شاہ مقیم دے ' ہِک جٹی عرض کرے
پنجے
مرن گوانڈھنیں ' پنجاں نوں تاپ چڑھے
کُتی
مرے فقیر دی ' جیہڑی ٹوں ٹوں نِت کرے
ہٹی
سڑے کراڑ دی ' جِتھے ڈیوا نِت بلے
سُنجیاں ہوون گلیاں، تد مرزا سیر کرے
سُنجیاں ہوون گلیاں، تد مرزا سیر کرے
خدا آپ کو سلامت رکھے
ReplyDeleteایسا پیارا کلام ایسے پیارے انداز میں پڑھنے کو دیا۔
Deleteبات یہ ہے کہ یہ سیدھا سادھا پنجابی زبان کا کلام ہے اور اس کے معنی بھی سب پنجابی جاننے والوں کو معلوم ہے ۔ خواہ مخواہ اس کو تصوف کا لبادہ اوڑھنے کے کوشش کی گئی ہے ۔
اس نظم کا اردو مفہوم یہ ہو گا
حجرہ شاہ مقیم ضلع فیصل آباد میں ایک دربار کا نام ہے ۔
حجرہ شاہ مقیم کے دربار پر جا کر ایک کسان عورت دعا مانگتی ہے کہ وہ پیر کے نام کا ایک بکرا قربان کرے گی اگر اس کا شوہر مر جائے ،
ہندو بنئے کی دکان جل جائے جہاں روانہ بتی روشن رہتی ہے ۔ فقیر کی کتیا مر جائے جو ہر وقت چوں چوں کرتی رہتی ہے ۔ پانچ سات پڑوسنیں مر جائیں اور باقی پڑوسنیوں کو بخار ہو جائے تاکہ گلیاں سنسان ہو جائیں جس کی وجہ سے اس کا عاشق مرزا آزادانہ گھومتا رہے
حجرہ شاہ مقیم ضلع اوکاڑہ میں ایک بزرگ ہستی حضرت شاہ مقیم رح کا مزار ہے۔ جہاں تک کلام کی بات ہے ہر بندے کا ایک ہی کلام کو سمجھنے کا اپنا رخ ہے۔ ہر ایک کو اپنی سمجھ کے مطابق سمجھ آرہی ہے۔ اس میں بحث کی بات نہیں ہے۔ کلام تو صاحب کلام کا پر تو ہے اور ہر بندے کو اپنا عکس نظر آتا ہے۔ تصوف والے نے اہنی لہر میں تشریح کردی جو غیر صوفی کو شاید سمجھ نہ آئے۔ اور دوسرے بندے نے ظاہر کی تشریح کردی۔ یہ ظاہر والا باطن کی آگ کو تبھی سمجھے گا جب اس کے اندر یہ سلگے گی۔ اگر ہمیں رات کی نیند فجر کی نماز کو پڑھنے سے مانع ہے تو سمجھ لیں کہ باطن میں نور ایمان کی خاصی کمی ہے۔ کیونکہ ہم یار لوگوں نے صوفی ان لوگوں کو سمجھ لیا ہے جو عجیب سا لبادہ اوڑھ کر پیروں میں گھنگروں باندھ کر اپنے آپ کو شریعت سے بالا تر سمجھ لیتے ہیں۔ حالانکہ صوفی تو وہ ہے جس نے اپنی مرضی کو احکام الہی پر فنا کردیا۔ خود کا کچھ نئ رہا۔ غمی ہو یا خوشی عمل صرف احکام الہی کے مطابق ہوگا۔ اس ہر بہت لکھا جاسکتا ہے مگر اسی پر اکتفا کرونگا
Delete
ReplyDeleteبات یہ ہے کہ یہ سیدھا سادھا پنجابی زبان کا کلام ہے اور اس کے معنی بھی سب پنجابی جاننے والوں کو معلوم ہے ۔ خواہ مخواہ اس کو تصوف کا لبادہ اوڑھنے کے کوشش کی گئی ہے ۔
اس نظم کا اردو مفہوم یہ ہو گا
حجرہ شاہ مقیم ضلع فیصل آباد میں ایک دربار کا نام ہے ۔
حجرہ شاہ مقیم کے دربار پر جا کر ایک کسان عورت دعا مانگتی ہے کہ وہ پیر کے نام کا ایک بکرا قربان کرے گی اگر اس کا شوہر مر جائے ،
ہندو بنئے کی دکان جل جائے جہاں روانہ بتی روشن رہتی ہے ۔ فقیر کی کتیا مر جائے جو ہر وقت چوں چوں کرتی رہتی ہے ۔ پانچ سات پڑوسنیں مر جائیں اور باقی پڑوسنیوں کو بخار ہو جائے تاکہ گلیاں سنسان ہو جائیں جس کی وجہ سے اس کا عاشق مرزا آزادانہ گھومتا رہے
محترم کسی بھی غزل کوہم کبھی بھی کسی ایک رنگ میں نہیں ڈھال سکتے باقی شاعر کا مقصد وہ سب سے بہتر جانتا ہوتا ہے۔
ReplyDelete