پنجابی
زبان کے مشہور شاعر استاد دامن کا نام چراغ دین تھا۔ دامن تخلص تھا۔ جبکہ اھل علم
وفن افراد نے استاد کا خطاب دیا۔ اس لیے استاد دامن کے نام سے معروف ھوئے۔ استاد
دامن 4 ستمبر 1911 میں چوک متی لاھور میں پیدا ھوئے۔ والد میراں بخش درزیوں کا کام
کر تے تھے۔ بچپن ھی میں استاد دامن نے گھر یلوحالات کے پیش نظر تعلیم کے ساتھ ٹیلرنگ
کا کام بھی کرنا شروع کیا۔ جب استاد دامن کی عمر تیرہ سال ھو ئی تو ان کا خاندان
چوک متی سے باغبانپورہ منتقل ھو گیا۔ انہوں نے باغبانپورہ میں درزیوں کی دکان شروع
کی اور دیوسماج اسکول سے میٹرک کا امتحان پاس کیا۔ انہیں شاعری کا شوق تو بچپن ھی
سے تھا لیکن باقاعدہ طور پر شاعری کا آغاز میٹرک کے بعد کیا اور مختلف جلسوں اور
مشاعروں میں اپنا پنجابی کلام سنانے لگے۔
1940
میں میاں افتخار الدین کی صدارت میں ھو نے والے میونسپل کمیٹی لاھور کے اجلاس میں
کمیٹی کی کارکردگی پر تنقیدی نظم پیش کی اور خوب داد حاصل کی۔ اس کے بعد ان کی
عوامی مقبولیت میں اضافہ ھوتا گیا اور انہوں نے سیاسی جلسوں میں بھی نظمیں پڑھنے
کا آغاز کیا۔ آپ کی شاعری زبان زدعام وخاص ھوگئی اور آپ ھر مکتب فکر کے لوگوں میں ھردلعزیزشاعر
کی حیثیت سے متعارف ھو ئے۔
پاکستان
کی آزادی کے بعد ھونے والے فسادات میں آپ کی دکان لوٹ لی گئی جس کے سبب آپ زبردست
مالی بحران کا شکار ھوکر باغبانپورہ سے بادشاھی مسجد کے قریب حجرے میں منتقل ھوگئے۔
آپ کے پاس کل اثاثہ ان کی چند کتابیں تھیں۔ 1949 میں آپ ٹکسالی گیٹ میں واقع اس
حجرے میں منتقل ھو گئے جس میں شاہ حسین (مادھولال حسین) بھی مقیم رھے تھے اور تادم
مرگ یہی حجرہ ان کا مسکن ٹھہرا۔ اسی دور میں استاد دامن کی شادی ھوئی لیکن کچھ ھی
عرصہ بعد ان کا کم سن بیٹا اور بیوی انتقال کرگئے اور پھر تمام عمر شادی نہ کی۔
استاد
دامن نے شاعری کا آغاز کیا تو ھمدم تخلص کرتے تھے۔ پنجابی شاعری میں استاد ھمدم کے
شاگرد ھوئے اور ان کی شاگردی کو اپنے لیے باعث فخر تصور کرتے۔ دامن نے پنجابی
شاعری کی فنی خوبیوں پر ملکہ رکھنے کی بدولت اھل علم وفن افراد سے استاد کا خطاب
حاصل کیا۔ استاد دامن مزدوروں ' کسانوں ' غریبوں اور مظلوموں کے شاعر تھے۔ انہوں
نے ان طبقوں کی حمایت اور حقوق کے لیے آواز اٹھائی اور ھمیشہ استحصالی طبقوں کی
مذمت کرتے رھے۔ انہوں نے پنجابی زبان و ادب کے فروغ کے لیے گرانقدر خدمات سر انجام
دیں اور ادبی تنظیم پنجابی ادبی سنگت کی بنیاد رکھی اور تنظیم کے سکریٹری رھے۔
استاد دامن کے چاھنے والوں میں بھارتی اداکاروں کا شمار بھی ھوتا ھے جن میں اوم
پرکاش ' پران اور شیام کے نام نمایاں ھیں۔ اوم پرکاش کی فرمائش پر ھی استاد نے
نورجہاں کی زیر ھدایات بننے والی فلم چن وے کے ایک گیت کا مکھڑا لکھا۔ چنگا بنایا
ای سانوں کھڈونا ۔ آپے بناؤونا تے آپے مٹاؤنا۔
استاد
دامن کی سب سے بڑی خوبی ان کی فی البدیہہ گوئی تھی۔ خدا نے انہیں ایسے ذھن اور فکر
سے نوازا تھا کہ وہ موقع کی مناسبت سے چند لمحوں میں اشعار کی مالا پرو دیتے تھے
اور حاضرین کے لیے تسیکن کے ساتھ ساتھ حیرت کے اسباب بھی پیدا کردیتے تھے۔ پنجاب
کی تقسیم اور پاکستان کے قیام کے کچھ عرصہ بعد انہوں نے دلی میں منعقد مشاعرے میں
یہ فی البدیہہ نظم پڑھی؛
بھاویں
مونہوں نہ کہیے پر وچوں وچی
کھوئے
تسی وی او’ کھوئے اسی وی آں
ایہناں
آزادیاں ھتھوں برباد ھونا
ھوئے
تسی وی او ‘ ھوئے اسی وی آں
کجھ
امید اے زندگی مل جائے گی
موئے
تسی وی او’ موئے اسی وی آں
جیوندی
جاں ای’ موت دے منہ اندر
ڈھوئے
تسی وی او’ ڈھوئے اسی وی آں
جاگن
والیاں رج کے لٹیا اے
سوئے
تسی وی او سوئے اسی وی آں
لالی
اکھیاں دی پئی دسدی اے
روئے
تسی وی او روئے اسی وی آں
اس
نظم کی سماعت پر حاضرین مشاعرہ بے اختیار رونے لگے۔ اس وقت مشاعرے میں بھارت کے وزیر
اعظم پنڈت جواھر لعل نہرو بھی موجود تھے۔ انہوں نے استاد دامن سے اس خواھش کا
اظہار کیا کہ وہ مستقل طور پر بھارت میں قیام فرمائیں۔ لیکن انہوں نے جواب دیا کہ؛
اب میرا وطن پاکستان ھے۔ میں لاھور ھی میں رھوں گا۔ بے شک جیل ھی میں کیوں نہ رھوں۔
اس محب وطن شاعر نے ساری زندگی کسمپرسی کی حالت میں گزاری مگر مرتے دم تک اپنے وطن
سے محبت کے گیت گاتا رھا۔ اس دھرتی کو نفرتوں ’ بے ایمانیوں اور عیاریوں سے پاک
کرنے کے لیے محبتوں کے پھول بکھیرتا رھا اور ان برائیوں کی علانیہ نشان دھی اور
مذمت کر تا رھا۔
استاد
دامن نے پاکستان کے قیام کے بعد رونما ھونے والے سیاسی زوال پر سیاست دانوں کی
کوتاھیوں کی نشاندی کرتے ھوئے ان پر بھرپور تنقید کی اور عوامی شعور کو بیدار کیا۔
وہ وطن عزیر کی ترقی کے خواھاں تھے۔ اس ملک کے دن بدن زوال کی تصویر کشی کرتے ھوئے
استاد دامن کہتے ھیں؛
جے
کوئی جاھل لڑے تے گلّ کوئی نہ
عالم
لڑن نہ آپ ' لڑا رھے نے
چھریاں
ساڈیاں ھتھاں دے وچ دے کے
رل
آپ حلوے منڈے کھا رھے نے
سارے
چکر چلا کے فرقیاں دے
پیارے
دیش نوں لٹّ کے کھا رھے نے
"دامن"
ایہناں دا کرنا ایں چاک اک دن
پگاں
ساڈیاں نوں ھتھ جو پا رھے نے
استاد
دامن عام بول چال کی زبان میں اپنا خیال پیش کرکے سامعین و قارئین کے دلوں کی
گہرائیوں کو چھولیتے۔ یہی ان کا مدعا تھا اور یہی ان کا مقصد حیات کہ بات دل سے
نکلے اور دل پر اثر کرے۔ اس مقصد میں انہیں بھر پور کامیابی حاصل ھوئی۔
میرے
خیال اندر اوہ شاعر' شاعر ھوندا
کھنڈ
' کھنڈ نوں ' زھر نوں زھر آکھے
جو
کجھ ھوندا اے ھووے ' نہ ڈرے ھرگز
رحم
' رحم نوں ' قہر نوں قہر آکھے
بھاویں
بستی دی ' بستی برباد ھووے
جنگل
' جنگل نوں ' شہر نوں شہر آکھے
"دامن"
دکھاں دے بحر ' چ جائے ڈبدا
ندی
' ندی نوں ' نہر نوں نہر آکھے
استاد
دامن اپنی شاعری میں اپنے سیاسی خیالات اور نظریات کے پرچار پر بھی زور دیتے تھے۔
پاکستان
دی عجب ونڈ ھوئی ’ تھوڑا ایس پاسے تھوڑا اوس پاسے
ایہناں
جراحاں نے کیہہ علاج کرنا ’ مرھم ایس پاسے پھوڑا اوس پاسے
اساں
منزل مقصود تے کیہہ پہنچنا ایں ’ رھڑا ایس پاسے گھوڑا اوس پاسے
ایتھے
غیرت دا کیہہ نشان دسے ’ جوڑا ایس پاسے جوڑا اوس پاسے
استاد
دامن نے اپنے پنجابی ھونے پر فخر کرتے ھوئے پنجابی شاعری کے ذریعے پنجابی ثقافت کو
فروغ دیا اور پنجابیوں کے سیاسی شعور کو بیدار کیا۔
میں
پنجابی پنجاب دا رھن والا
سدا
خیر پنجابی دی منگ دا ھاں
موتی
کسے سہاگن دی نتھ دا ھاں
ٹکرا
کسے پنجابن دی ونگ دا ھاں
استاد
دامن نے پنجابی زبان میں شاعری کے ذریعے پنجابی زبان سے محبت اور اردو زبان کو
فروغ دے کر پنجابی زبان کو ختم نہ کرپانے کا برملا اظہار کیا۔
ایتھے
بولی پنجابی ای بولی جائے گی
اردو
وچ کتاباں وچ ٹھن دی رھے گی
ایہدا
پُت ھاں ایہدے توں دُدھ منگدا
میری
بھکھ ایہدی چھاتی تن دی رھے گی
ایہدے
لکھ حریف پئے ھون پیدا
دن
بدن ایہدی شکل بن دی رھے گی
اوھدوں
تیک پنجابی تے نہیں مر دی
جدوں
تیک پنجابن کوئی جن دی رھے گی
استاد
دامن ’ پنجابی کے علاوہ اردو ' سنسکرت ' ھندی اور انگریزی زبانوں پر بھی دسترس
رکھتے تھے۔ لیکن انہوں نے وسیلہ اظہار اپنی ماں بولی زبان پنجابی ھی کو بنایا۔
اردو
دا میں دوکھی ناھیں
تے
دشمن نہیں انگریزی دا
پُچھدے
او میرے دل دی بولی
ھاں
جی ھاں ’ پنجابی اے
بُلھا
ملیا ایسے وچوں
ایسے
وچوں وارث وی
دھاراں
ملیاں ایسے وچوں
میری
ماں پنجابی اے
ایہدے
بول کناں وچ پیندے
دل
میرے دے وچ نیں رھندے
تپدیاں
ھوئیاں ریتاں اُتے
اک
ٹھنڈی چھاں پنجابی اے
ایہدے
دُدھاں دے وچ مکھنی
مکھناں
وچ گھیو دی چکھنی
ڈب
کھڑبی ددھل جئی
اک
ساڈی گاں پنجابی اے
استاد
دامن بلھے شاہ اکیڈمی کے سرپر ست ' مجلس شاہ حسین کے سرپرست اور ریڈ یو پاکستان
شعبہ پنجابی کے مشیر بھی تھے۔ ان مختلف حیثیتوں میں انہوں نے پنجابی زبان وادب کی
ناقابل فرامو ش خدمت سر انجام دیں۔
مینوں
کئیاں نے آکھیا کئی واری
توں
لینا پنجابی دا ناں چھڈ دے
گود
جدھی وچ پل کے جوان ھویوں
اوہ
ماں چھڈ دے تے گراں چھڈ دے
مینوں
انج لگدا لوکی آکھدے نیں
اوہ
پترا اپنی ماں چھڈ دے
استاد
دامن کے لہجے میں طنز اور مزاح تھا۔ انہوں نے مزاح کے انداز میں پنجابی زبان کی
مخالفت کرنے والوں سے آگاہ کیا۔
جدوں کدے پنجابی دی گل کرناں پھاں پھاں کردا پھوں پھوں آوندا
توں
پنجابی پنجابی کیہ لائی ھوئی اے چاں چاں کردا چوں چوں آوندا
اوہ
بولدا بولدا ٹری جاندا خبرے میرے بُلھاں نوں سیوں آوندا
ایہہ
گل اے ماں تے پتراں دی کوئی تیسرا ایہدے وچ کیوں آوندا
استاد
دامن کی شاعری میں لوک رنگ ’ سیاسی موضوعات ’ روایتی موضوعات کے علاوہ تصوف کا رنگ
بھی ملتا ھے۔
گھنڈ
تیرے نے انھے کیتے
کئی
پھردے نے چپّ چپیتے
کنیاں
زھر پیالے پیتے
کئیاں
خون جگر دے پیتے
کئیاں
اپنی کھلّ لہائی
کنے
چڑھے نے اتے دار
گھنڈ
مکھڑے تو لاہ او یار
چار
دیواری اٹاں دی اے
برج
اٹاری اٹاں دی اے
کھیڈ
کھڈاری اٹاں دی اے
سبھ
اساری اٹاں دی اے
اٹاں
دے نال اٹّ کھڑکا
میں
میں وچوں مکا او یار
گھنڈ
مکھڑے تو لاہ او یار
وید
کتاباں پڑھ پڑھ تھکا
کجھ
نہ بنیاں کچا پکا
اوڑک
رہِ گیا حقہ بکا
مکے
گیا تے کجھ نہ مکا
ایویں
مکّ مکئیئے کاھدے
مکدی
گلّ مکا او یار
گھنڈ
مکھڑے تو لاہ او یار
مسجد
مندر تیرے لئی اے
باھر
اندر تیرے لئی اے
دل-
اے- قلندر تیرے لئی اے
سکّ
اک اندر تیرے لئی اے
میرے
کول تے دل ای دل اے
اوھدے
وچ سما او یار
گھنڈ
مکھڑے تو لاہ او یار
مکدی
گلّ مکا او یار
استاد
دامن کی شاعری حقیقت نگاری اور فطرت نگاری کی خوبیوں سے مالامال ھے اور انسانی
زندگی کی خوبصوت عکاس ھے۔
لکھاں
بھیس وٹا کے ویکھے
آسن
کتے جما کے ویکھے
متھے
تلک لگا کے ویکھے
کدھرے
مون منا کے ویکھے
اوھی
رستے ' اوھی پینڈے
اوھو
ھی ھاں میں چلنہار
مینوں
پاگلپن درکار
ھتھ
کسے دے آؤنا کی اے؟
ملاں
نے جتلاؤنا کی اے؟
پنڈت
پلے پاؤنا کی اے؟
رات
دنے بسّ گلاں کر کر
کجھ
نہیں بن دا آخرکار
مینوں
پاگلپن درکار
میں
نہیں سکھیا علم ریازی
ناں
میں پنڈت ' ملاں ' قاضی
نہ
میں دانی ' نہ فازی
نہ
میں جھگڑے کر کر راضی
نہ
میں منشی ' عالم فاضل
نہ
میں رند تے نہ ھشیار
مینوں
پاگلپن درکار
میں
نہیں کھاندا ڈکو ڈولے
رتھ
جیون نوں لا ھچکولے
اینویں
لبھدا پھراں وچولے
کوئی
بولے تے کوئی نہ بولے
ملے
گلے دا آدر کر کے
کرنا
اپنا آپ سدھار
مینوں
پاگلپن درکار
سبھ
دسدے نے ونّ سونے
کول
جاؤ تاں خالی چھنے
دل
نہ منے ' تے کی منے
اینویں
من منوتی کاھدی
گلّ
نہ ھوندی ھنے- بنے
اندر
کھوٹ تے باھر سچیار
مینوں
پاگلپن درکار
ایہہ
دنیا کی رولا گولہ
کوئی
کہندا اے مولٰی مولٰی
کوئی
کردا اے ٹال مٹولا
کوئی
پاؤندا اے چال مچولا
مینوں
کجھ پتہ نہیں چلدا
کی
ھوندا اے وچ سنسار
مینوں
پاگلپن درکار
ولی
' پیر میں پگڑ پگڑ کے
گٹے
گوڈے رگڑ رگڑ کے
دل
نوں ھن تے جکڑ جکڑ کے
اینویں
جھگڑے جھگڑ جھگڑ کے
چھڈّ
دتے نے جھگڑے جھانجے
لمے
چوڑے کھل کھلار
مینوں
پاگلپن درکار ۔
ربا
' مینوں پاگلپن درکار
استاد
دامن نے اپنی شاعری میں پیغام کو ان افراد تک پہنچانے کا طریقہ بھی بتایا جن تک پیغام
پہنچانے سے فساد نہ ھو۔
دامن
چانا ایں جے تینوں نہ ضرب لگے
جاھلاں
وچ دانائی تقسیم نہ کر
استاد
دامن نے فلموں کے لیے بھی گیت لکھے۔ ان کا فلم غیرت تے نشان میں شامل یہ گیت بہت
مشہور ھوا۔
منیو
ں دھرتی قلعی کرا دے میں نچاں ساری رات
نہ
میں سونے دی نہ چاندی دی میں پتل بھری پرات
استاد
دامن کی شاعرانہ عظمت کا اعتراف اس عہد کے عظیم اور منفرد شاعر فیض احمد فیض نے
ایک نجی محفل میں یہ کہہ کر کیا کہ؛ میں پنجابی میں صرف اس لیے شاعری نہیں کرتا کہ
پنجابی میں شاہ حسین ' وارث شاہ اور بلھے شاہ کے بعد استاد دامن جیسے شاعر موجود ھیں۔
بلاشبہ استاد دامن پنجابی ادب کا انمول خزانہ ھے۔
استاد دامن کی ایک خوبی ان کے حافظے کی تیزی تھی۔ ان کی یاد داشت بہت زیادہ تھی۔
جب قیام پاکستان کے بعد کچھ شرپسند عناصر نے ان کی ذاتی لائبریری اور دکان کو آگ
لگا دی تو ان کی ذاتی تحریریں ' ھیر کا مسودہ جسے وہ مکمل کر رھے تھے اور دوسری
کتابیں جل کر راکھ ھو گئیں تو انہوں نے دل برداشتہ ھو کر اپنا کلام صفحات پر محفوظ
کر نا چھو ڑدیا اور صرف اپنے حافظے پر بھروسہ کرنے لگے۔ اس وجہ سے ان کا زیادہ تر
کلام ضائع ھو گیا۔ لیکن ان کی یاد میں قائم ھونے والی استاد دامن اکیڈمی کے عہدیداروں
نے بڑی محنت و کاوش سے ان کے مختلف ذھنوں میں محفوظ اور ادھر ادھر بکھر ے ھوئے
کلام کو یکجا کر کے "دامن وے موتی" کے نام سے ایک کتاب پیش کی۔ استاد
دامن اکیڈمی کی اس کاوش سے جہاں پنجابی ادب کو بہت فائدہ ھوا اور اس کے شعری
سرمائے میں اضافہ ھوا۔ وھاں شعری ذوق رکھنے والے افراد کو بھی استاد دامن کی شاعری
سے فیض یاب ھونے کا مو قع ملا۔
استاد
دامن 3 دسمبر 1984 کو اس دار فانی سے کوچ کر گئے اور وصیت کے مطابق شاہ حسین
(مادھو لال حسین) کے مزار کے احاطے میں واقع قبرستان میں دفنایا گیا۔
No comments:
Post a Comment